Tothom, qui més qui menys, ha opinat al seu Bloc sobre què li han semblat els debats universitaris que vam haver de fer en grups de 10 persones per a l'assignatura de COED.
La meva compana Alba Salinero, per exemple, en la seva entrada titulada "Debats" ha anat seguint els debats que s'han fet cada setmana i els ha valorat segons la seva opinió però... Què és el que hem de tenir realment en compte a l'hora de valorar un debat universitari?
A continuació, donaré les pautes en les quals ens hem de fixar quan volguem o haguem de valorar qualsevol debat universitari.
Per començar, hem de tenir present que ens hem de fixar principalment en tres aspectes bàsics, aquests són: Aspectes discursius, Aspectes d'Oratòria i Aspectes organitzatius.
En primer lloc, trobem els Aspectes Discursius. Amb això ens referim a que hem de parar especial atenció a l'estructura dels arguments que dóna cada grup, és a dir, veure si allò que ens estan dient o argumentant per a defensar la seva posició segueix un cert ordre.
A més, hem de veure si s'han ajustat al tema sobre el qual tractava la seva exposició o han anat derivant cap a altres temes més secundaris i de menys importància.
També és important que no es repeteixin massa les idees o arguments ja que una cosa és remarcar una idea per a que quedi més clara i una altra ben diferent és repetir allò que ja s'ha dit sense cap mena de reforç: exemple, citació, etc.
Precisament els exemples també són importants. Com hem dit, un exemple pot ajudar a reforçar una idea però sobretot a deixar-la més clara per a que aquelles persones que ens escolten i no han captat el missatge que els volem transmetre, puguin entendre el que els volem dir.
A continuació, dins dels Aspectes d'Oratòria cal "vigilar" si han utilitzat un registre adequat a la situació o, pel contrari, han fet ús d'un registre massa formal o massa complex per al públic.
Potser no cal ni dir que ens hem de fixar en la claretat i la consició dels oradors, és a dir, si s'han explicat de manera clara i sense entrebancs.
Tampoc està de més mirar si s'ha fet ús d'un llenguatge no-verbal coherent, és a dir, uns gestos, mirades, etc adequats a la situació o, en cas contrari, sense cap tipus de significació ja que un orador pot fer algun gest de manera inconscient que no tingui cap mena d'importància.
Dins de l'oratòria també és indispensable una bona correcció lingüística, per tant, hem de valorar si els oradors han fet ús d'aquesta correcció o han comés un excès d'errors lingüístics innecessaris.
Per últim, referent als Aspectes Organitzatius del debat, hem de valorar si hi ha hagut una bona planificació del debat, és a dir, si el grup tenia clar i preparat el que volia dir o, en canvi, han fet massa ús de la imporvització.
Per acabar, altres aspectes discursius més secundaris serien veure si hi ha hagut un bon autocontrol dels nervis per a evitar que aquests juguéssin "males passades" i si s'han respectat els torns de paraules.
lunes, 25 de enero de 2010
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario